مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت جامع
مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع
پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
پیشینه داخلی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه خارجی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
پیشینه نظری مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
چارچوب نظری مدیریت کیفیت جامع

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع و فراگیر می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت کیفیت جامع در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 «مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management: TQM)» نگرشی است که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد. TQM یک روش مدیریتی است که از دهه 1950 میلادی شروع شده ولی از دهه 1980 میلادی به بعد معروف شده است. از نظر روش، TQM شیوه ای است که از طریق آن مدیریت و کارکنان در بهبود مستمر تولید کالاها و خدمات درگیر می شوند. مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از ابزار مدیریت و کیفیت می باشد که هدفش افزایش تجارت و کاهش ضرر است(هاشمی، 2008).

 

 

 

تاریخچه مدیریت کیفیت جامع:

مدیریت کیفیت فراگیر که امروزه از آن صحبت می­کنیم، در اواسط دهه 1920 در کارخانه وسترن الکتریک برای طراحی یک سیستم زنگ تلفن شروع شد. مدیریت کیفیت فراگیر در اصل همان کنترل کیفیت آماری بوده است. فردی به نام والتر شوهارت یک زنگ طراحی کرد، شوهارت معتقد بود كه نوسانات در تمام مراحل تولید كالا وجود دارد و می توان دلیل آن را از طریق استفاده از علم آمار بررسی ونسبت به پائین آوردن این نوسانات، و در نتیجه بهبود محصولات تولیدی اقدام كرد. در سال 1931 شوهارت کتابی تحت عنوان «کنترل اقتصادی کیفیت محصولات تولیدات صنعتی» منتشر کرد. شوهارت در این کتاب، کنترل کیفیت، تکنیک­های آماری برای ارزیابی تولید، بهبود و کیفیت را تعریف نمود(زانگ،1997).

 

در سال 1935 آماردان انگلیسی به نام پیرسون کتاب خود را تحت عنوان کاربرد روش های آماری در استاندارد کردن فعالیت های صنعتی و کنترل کیفیت منتشر کرد. در سال 1951 دکتر فیگنبام کتابی تحت عنوان کنترل کیفیت فراگیر منتشرکرد. در این کتاب او به جای کنترل کیفیت آماری از کنترل کیفیت فراگیر سخن به میان آورد. در سال 1954 جوزف جوران اهیمت درگیر نمودن تمام بخش­ها در پیگیری امر کفیت و اهمیت رضایت مشتری را به جای امر ساده تبعیت از مشخصات محصول به ژاپنی یادآوری نمود. در سال 1962 ایشی کاوا ایده و تفکرات جوران و فیگنبام را بسط داد و موضوع مشتریان داخلی را که دریافت کنندگان برون داده های داخل سازمان هستند. علاوه بر مشتریان خارجی سازمان مطرح کرد. در اواخر دهه 1970 آمریکایی ها و اروپایی ها که متوجه پیشی گرفتن ژاپنی ها در تسخیر بازر جهانی شدند، به فکر استفاده از نگرش مدیریت کیفیت جامع بر مدیریت خود بر آمدند.

 

 

در سال 1987 آمریکا در مقابل جایزه دمینگ جایزه ای را به نام مالکوم بالدریج ابداع کردند. این جایزه برای معرف شرکت هایی که به بالا بردن سطح کیفیت خود و اجرای مدیریت کیفیت جامع دست یافته­اند، طراحی شده است.دمینگ 14 اصل را به عنوان داروی شفابخش اقتصاد و صنایع بیمار آن زمان مطرح نمود که در صورت به کارگیری صحیح و توجه به فرهنگ سازمان می توان بخش زیادی از مشکلاتی را که در جهت اتقای کیفیت و کاهش ضایعات وجود دارد، برطرف نمود. علاوه بر دکتر دمینگ افرادی نظر جوزف جوران، فیلیپ کرازبی، ایشی کاوا و … در گسترش و توسعه مدیریت کیفیت و روند تکامل کنترل کیفیت فراگیر نقش بسزایی ایفا کرده اند (زانگ، 1997).

 

 

 

مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM)

واژه TQM از سه کلمه Total (فراگیر)،Quality  (کیفیت) و Manegment (مدیریت) تشکیل شده است. بررسی و تحلیل این سه جزء به درک و فهم عمیق تر آن کمک می کند. کلمه “Total” به این معناست که TQM همه افراد و همه امور سازمان را در بر می­گیرد. واژهQuality”” به معنی ارائه آنچه مورد نیاز و انتظار مشتریان است و واژه “Manegement” یعنی کیفیت در سازمان مدیریت می شود، نه اینکه تنها به وسیله بازرسی و کنترل، نگهداری و حفظ گردد (آقایی، 1379).

می توان گفت مدیریت کیفیت جامع، یک فلسفه مدیریتی است که بررسی می کند تا همه وظایف سازمانی (بازاریابی، مالی، طراحی، مهندسی، تولید و خدمت به مشتری) را یکپارچه نماید و به برطرف کردن نیازهای مشتریان و اهداف سازمان متمرکز می باشد(هاشمی،2008). وینی با بررسی نظرات مختلف، عناصر اساسی و عمده تشکیل دهنده TQM را شامل مشتری گرایی، تعهد مدیریت عالی، استفاده از فنون و ابزارهای مدیریت کیفیت، آموزش های آکادمیک و سازمانی، مشارکت و انجام کارتیمی، ارزیابی و بازخورد و تغییر فرهنگ می داند(وینی[1]،2007). هیلستن و کلیفسجو[2]، TQM را به عنوان یک سیستم مدیریتی دائما در حال تحول شامل ارزش ها، شیوه ها و ابزار، با هدف افزایش رضایت مشتری داخلی و خارجی با مقدار کم منابع تعریف کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
مقدمه 54
1-2-2 مفهوم کیفیت 56
2-2-2  ابعاد کیفیت 57
1-2-2-2  ابعاد کیفیت در بخش خصوصی 58
2-2-2-2 ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت) 59
3-2-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع 59
4-2-2 مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM) 60
5-2-2 فلسفه مدیریت کیفیت جامع 61
6-2-2 پیشگامان کیفیت 62
1- 6- 2- 2 دمینگ 62
2- 6- 2- 2   کرازبی 63
3- 6- 2- 2  جوران 66
4- 6- 2- 2   فایگنبام‌ 67
5- 6- 2- 2  ایشی‌ كاوا 68
6- 6- 2- 2    شوارت 70
7- 6- 2- 2  شینگو 71
8- 6- 2- 2    كاندو 71
9- 6- 2- 2    اوكلند 72
7-2-2  ویژگی های کلیدی  TQM 72
8-2-2   نیازمندی های اساسی اجرای TQM 73
9-2-2   عوامل مؤثر در موفقیت TQM 73
10-2-2    علل ناكامی مدیریت كیفیت جامع 74
11-2-2   اصول سیستم مدیریت کیفیت 76
12-2-2  گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 76
13-2-2   اندازه گیری کیفیت خدمات(مدل سروکوال) 77

2-2- پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
2-2-1- تحقیقات داخلی
2-2-2- تحقیقات خارجی
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق
2-4- جمع بندی
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
6-2- منابع انگلیسی

 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین 28 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین 28 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری زنجیره تامین پیشینه تحقیق زنجیره تامین مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین مبانی نظری چابکی زنجیره تامین فصل دوم پایان نامه مدیریت زنجیره تامین پیشینه تحقیق…

پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی

پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر روایی و پایایی پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر دانلود پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی پرسشنامه تعهد سازمانی کارکنان…

تحقیق آماده نقش مدیریت مشاركتی و نظام پیشنهادات در توسعه منابع انسانی و افزایش بهره وری

تحقیق آماده نقش مدیریت مشاركتی و نظام پیشنهادات در توسعه منابع انسانی و افزایش بهره وری دانلود تحقیق آماده با عنوان نقش مدیریت مشاركتی و نظام پیشنهادات در توسعه منابع انسانی و افزایش بهره وری مشاركت چیست مدیریت مشاركتی چیست…

پروپوزال بررسی تاثیر مدیریت دانش بر موفقیت اجرای مدیریت ارتباط با مشتری

پروپوزال بررسی تاثیر مدیریت دانش بر موفقیت اجرای مدیریت ارتباط با مشتری پروپوزال مدیریت دانش پروپوزال مدیریت ارتباط با مشتری عوامل موثر بر مدیریت ارتباط با مشتری مدیریت ارتباط با مشتری در بانک صادرات عوامل کلیدی موفقیت مدیریت ارتباط با…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی ذهن آگاهی روانشناختی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی ذهن آگاهی روانشناختی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ذهن آگاهی روانشناختی مبانی نظری ذهن آگاهی روانشناختی پیشینه تحقیق ذهن آگاهی روانشناختی پیشینه داخلی ذهن آگاهی روانشناختی پیشینه خارجی ذهن آگاهی روانشناختی پیشینه پژوهش…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی 54 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی 54 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری مهارت های اجتماعی ادبیات نظری مهارت های اجتماعی چارچوب نظری مهارت های اجتماعی فصل دوم پایان نامه مهارت های اجتماعی دانلود مبانی نظری مهارت های…

خلاصه مدیریت راهبردي پیرز و رابینسون - مدیریت استراتژیک

خلاصه مدیریت راهبردي پیرز و رابینسون - مدیریت استراتژیک خلاصه مدیریت راهبردي پیرز و رابینسون مدیریت استراتژیک رفتن به سایت اصلی خلاصه کتاب مدیریت راهبردي پیرز و رابینسون - مدیریت استراتژیک در 12 فصل جداگانه ( 42 صفحه بسیار کاربردی ) بصورت فایل پی دی…

مبانی نظری طراحی مدل ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از مدل ترکیبی DEA و EFQM

مبانی نظری طراحی مدل ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از مدل ترکیبی DEA و EFQM مبانی نظری ارزیابی عملکرد سازمان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی روش های ارزیابی عملکرد سازمان شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها انواع مدل های ارزیابی…

بررسی حقوقی کودکان متولد از اسپرم بیگانه

بررسی حقوقی کودکان متولد از اسپرم بیگانه اسپرم بیگانه تلقیح مصنوعی اسپرم اهدایی دانلود پایان نامه اسپرم اهدایی دانلود پایان نامه اسپرم بیگانه بررسی حقوقی کودکان متولد از اسپرم بیگانه حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم دانلود پایان نامه کارشناسی…

ارزیابی اشتغال زنان در رتبه های مهم سیاسی در ایران و قوانین بین المللی

ارزیابی اشتغال زنان در رتبه های مهم سیاسی در ایران و قوانین بین المللی دانلود پایان نامه اشتغال زنان اشتغال زنان در ایران کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان اشتغال زنان در قوانین بین المللی اشتغال زنان در رتبه های مهم…

پاورپوینت آشنایی با ساز و کار توسعه پاک (CDM)

پاورپوینت آشنایی با ساز و کار توسعه پاک (CDM) پاورپوینت آشنایی با ساز و کار توسعه پاک (CDM) روش CDM پروژه های توسعه پاک چرخه آماده سازی پروژه توسعه پاک مراحل كليدي براي تصويب پروژههاي CDM اقدامات جهانی برای مقابله…

تاثیر موم‌زدایی ابتدایی بر میزان افزایش حجم واقعی برج استخراج RDC

تاثیر موم‌زدایی ابتدایی بر میزان افزایش حجم واقعی برج استخراج RDC استخراج آروماتیک ها با فورفورال موم‌زدایی برج استخراج RDC فرآیند روغن‌سازی دانلود مقاله تاثیر موم‌زدایی ابتدایی بر میزان افزایش حجم واقعی برج استخراج RDC سیستم همکاری در فروش فایل…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری فراشناختی 40 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری فراشناختی 40 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه راهبردهای یادگیری فراشناختی مبانی نظری راهبردهای یادگیری فراشناختی پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری فراشناختی پیشینه داخلی راهبردهای یادگیری فراشناختی پیشینه خارجی راهبردهای یادگیری فراشناختی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری مدیران 55 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری مدیران 55 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سبک رهبری مدیران مبانی نظری سبک رهبری مدیران پیشینه تحقیق سبک رهبری مدیران پیشینه داخلی سبک رهبری مدیران پیشینه خارجی سبک رهبری مدیران…

پاورپوینت نظریات ساخت و شکل توسعه سکونتگاهها

پاورپوینت نظریات ساخت و شکل توسعه سکونتگاهها کلمات کلیدی : پاورپوینت نظریات ساخت و شکل توسعه سکونتگاهها نظریات ساخت و شکل توسعه سکونتگاهها ساخت و شکل توسعه سکونتگاهها نظریات ساخت شهر نظریات فرم شهر انواع شكل شهر شهر اسلامی یا…

فصل دوم پایان نامه تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی

فصل دوم پایان نامه تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی کلمات کلیدی : دانلود مبانی نظری مدیریت دانش مبانی نظری استقرار مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه مدیریت دانش در ایران پیشینه تحقیق مدیریت دانش پیشینه پژوهش مدیریت…

پرسشنامه بررسی تاثیر قابلیت های متفاوت بازاریابی بر معیارهای مختلف عملکرد سازمانی بنگاه های کوچک زودبازده

پرسشنامه بررسی تاثیر قابلیت های متفاوت بازاریابی بر معیارهای مختلف عملکرد سازمانی بنگاه های کوچک زودبازده پرسشنامه بازاریابی پرسشنامه قابلیت های متفاوت بازاریابی پرسشنامه عملکرد سازمانی پرسشنامه عملکرد سازمانی بنگاه های کوچک زودبازده پرسشنامه معیارهای مختلف عملکرد سازمانی بنگاه های…

مبانی نظری ارزیابی بنگاه های اقتصادی براساس الگوی ترکیبی DEA و EFQM

مبانی نظری ارزیابی بنگاه های اقتصادی براساس الگوی ترکیبی DEA و EFQM مبانی نظری ارزیابی عملکرد سازمان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی روش های ارزیابی عملکرد سازمان شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها انواع مدل های ارزیابی عملکرد سازمان مبانی…

مبانی نظری تحلیل اثرات فقر بر سلامت روح و روان انسانها از نگاه اسلام

مبانی نظری تحلیل اثرات فقر بر سلامت روح و روان انسانها از نگاه اسلام کلمات کلیدی : آثار فقر بر سلامت جایگاه فقر در اسلام عوامل فقر در اسلام آثار فقر در نگاه اسلام بررسی فقر در فقه امامیه شيوه…

پاورپوینت بخش اول کتاب درآمدی به اقتصاد شهری تألیف سعید عابدین درکوش با موضوع کلیات شهر

پاورپوینت بخش اول کتاب درآمدی به اقتصاد شهری تألیف سعید عابدین درکوش با موضوع کلیات شهر کلمات کلیدی : پاورپوینت بخش اول کتاب درآمدی به اقتصاد شهری تألیف سعید عابدین درکوش با موضوع کلیات شهر پاورپوینت کلیات شهر کلیات شهر…

مبانی نظری امکان سنجی پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در موسسات آموزش عالی

مبانی نظری امکان سنجی پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در موسسات آموزش عالی بودجه ریزی عملیاتی اجرای بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه امکان سنجی طراحی بودجه ریزی عملیاتی امکان سنجی استقرار بودجه ریزی عملیاتی امکان سنجی پیاده سازی بودجه ریزی…

شناخت بیماری روان گسیختگی و نحوه کنترل و درمان آن با تغذیه (آپدیت شده با 169 صفحه )

شناخت بیماری روان گسیختگی و نحوه کنترل و درمان آن با تغذیه (آپدیت شده با 169 صفحه ) بیماری اسكیزوفرنی تغذیه مناسب در كنترل بیماری اسكیزوفرنی نحوه‌ی برخورد با بیماران اسكیزوفرنی در جامعه شناخت بیماری روان گسیختگی و نحوه کنترل…

اسناد بالادستی مرتبط با فن بازار و اهمیت فن بازار در آنها

اسناد بالادستی مرتبط با فن بازار و اهمیت فن بازار در آنها ویژگیهای فن بازار تعریف فن بازار پایان نامه فن بازار بررسی فن بازار در ایران همیت فن بازار در اسناد بالادستی اسناد بالادستی مرتبط با فن بازار وضعیت…

مبانی نظری ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب بانک با الگوی تلفیقی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها

مبانی نظری ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب بانک با الگوی تلفیقی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد بانکها مبانی نظری ارزیابی عملکرد حسن میرزایی اهرنجانی پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد پیشینه…

پروپوزال ارائه مدل ارزیابی عملکرد با روش تحلیل پوششی داده های فازی

پروپوزال ارائه مدل ارزیابی عملکرد با روش تحلیل پوششی داده های فازی مدل ارزیابی عملکرد سازمان مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی انواع مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان پروپوزال ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد سازمان پروپوزال ارزیابی عملکرد سازمان پروپوزال ارزیابی…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *